Suomi raiteille

Raideliikenne on mukava, nopea ja ympäristöystävällinen tapa matkustaa. Tämän ovat myös oululaiset huomanneet. Oulun ja Helsingin välinen junamatkustus kasvoi elokuussa 20 prosenttia.

Oulusta pääsee pääkaupunkiin nopeimmillaan viidessä ja puolessa tunnissa. Matka sujuu mukavasti keskustasta keskustaan ja matkalla voi tehdä töitä tai vaikka lukea kirjaa. Oulun junat ovat viime aikoina kokemusteni mukaan olleet myös hyvin ajoissa. Junamatkustaminen on jo nyt varteenotettava vaihtoehto lentämiselle. Myös rahti kulkee raiteilla vähäpäästöisesti ja pohjoisilla raiteilla kulkee suuret määrät tavara- ja teollisuuskuljetuksia.

Tilanne voisi kuitenkin olla paljon parempi. Seinäjoen yläpuolinen pohjoinen päärata on nyt kapasiteettinsa ylärajoilla, vuoroja ei juuri voi juuri lisätä eikä matka-aikoja nopeuttaa ilman radan parantamista. Tarvitaan kaksoisraide Ouluun asti, vähintään pitää poistaa pahimpia pullonkauloja.

Kaksoisraiteen myötä matka-ajat nopeutuisivat ja junavuoroja voitaisiin lisätä. Entistä useampi voisi lentämisen sijaan kulkea junalla. Ilmasto kiittäisi.

Rinteen hallitus aikoo satsata tuntuvasti Suomen raiteisiin. Valitettavasti Oulu-Seinäjoki radan parantaminen ei ole mukana nyt julkaistuissa valtakunnallisissa ratahankkeissa. Se on kieltämättä pettymys. Etelän ratahankkeet ovat nekin tärkeitä, ja Helsinki-Tampere välin parantaminen palvelee myös Ouluun matkustavia. Pitää kuitenkin muistaa, että Ouluun kulkee yhtä paljon matkustajia kuin Turkuun ja rahtiliikenne pohjoisella pääradalla on moninkertainen. Elämää ja liikennettä on myös Tampereen pohjoispuolella.

Se, että pohjoinen päärata ei ollut mukana nyt julkistetuissa raidehankkeissa ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sen kehittäminen voi vielä edetä tällä hallituskaudella. Pian laadittava 12-vuotinen liikennejärjestelmäsuunnitelma ohjaa tulevien vuosien suuria liikenneinfrastruktuurihankkeita. On pyrittävä siihen, että päärata myös sen pohjoisilta osin priorisoidaan valtakunnallisessa raideliikenteen kehittämisessä.

Raiteilla voi liikkua myös muualle kuin Helsinkiin. Hallitusohjelmassa linjattiin Tornion radan sähköistämisestä. Tulevaisuudessa junalla voi siis kulkea Ruotsiin asti. Myös lähijunaliikennettä toivoisi kehittyvän Oulun seudulle. Se toki vaatii radalta ja asemilta kapasiteettia ja toimivuutta. Tulevaisuuteen katsova pohjoinen pääkaupunki on toivottavasti raidekaupunki.

Kirjoitus on julkaistu alunperin Forum24 -lehdessä.

Yksi kommentti “Suomi raiteille

  1. Joni Inkala, Ilvestie Oulu Vastaa

    Hei, ilolla luen ajatuksiasi raideliikenteen kehittämisestä Pohjois-Suomeen suuntaan.

    Oletko kuullut ajatuksesta että sähköautoja voisi ladata autojunien kyydissä? Latausmahdollisuus lisäisi autoilijoiden kiinnostusta raideliikennettä kohtaan ja samalla häviäisi muutama raideliikenteen käytettävyyttä rajoittava muuttuja. WinWin.

    Miten kuinka sähköautojen lataamiseen voitaisiin hyväksi käyttää VR:n rataverkon valtavaa sähköinfraa.

    Autojunan aikana ladatuilla hybridi- ja sähköautoilla saavuttaisi mm. melko monen Lapin hiihtokeskuksen tai suuren osan suomalaisten kesämökeistä.

    Voiko Valtio käyttää ohjausvaltaa autojunien käytettävyyden ja latausmahdollisuuksien kehittämiseen. Tällä hetkellä autojunien täyttäminen ja tyhjentäminen on vain liian hidasta lyhyen matkan etenemiseen.

    Kehittäkäähän vientituote maailman sähköistyville automarkkinoille – vaihtoehto lentoliikenteelle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *